Детски игри на живот, смърт и много пари - как мегахитът "Игра на калмари" донася $900 млн. на Netflix

В сравнение с прогнозната нетна стойност продукцията е струвала само $21,4 млн., или по 2,4 млн. на епизод

Дори Джеф Безос нарече творбата “впечатляваща и вдъхновяваща”, макар сериалът да е голям успех за негов конкурент

Експертите приписват триумфа на антиутопичния трилър на неговите герои

456 души, затънали в отчайващи дългове, получават шанс да изплуват от дъното. Само трябва да спечелят поредица от шест игри в уникално съревнование, в което се оказват поканени. Наградата е 45,6 милиарда корейски вона (39 милиона долара), като парите се натрупват след всеки отпаднал участник. Всяко от състезанията е достатъчно просто - това са детски игри, с които претендентите са израснали. Всичко звучи страхотно, докато не идва обратът. Загубилите - умират.

Това изненадващо съпоставяне на невинната детска игра и забавление с насилствената смърт и борбата за оцеляване грабна милиони зрители по целия свят и превърна сериала Squid Game ("Игра на калмари") в най-гледаното заглавие на всички времена в историята на американския стрийминг гигант Netflix.

Южнокорейският мегахит ще създаде стойност от 900 млн. долара за компанията, съобщи Bloomberg News, позовавайки се на данни от вътрешен документ на Netflix. В сравнение с прогнозната нетна стойност продукцията е струвала само 21,4 млн. долара, или по 2,4 млн. на епизод.

За разлика от много филмови студиа и телевизионни мрежи Netflix не генерира продажби на база конкретни заглавия, а използва каталога си и постоянния приток от нови предавания, за да привлича потребители всяка седмица. Платформата разполага с множество данни относно предпочитанията на своите потребители, които й позволяват да оцени стойността, генерирана от определени продукции.

Така до момента трилърът от девет епизода е генерирал печалба от 891 млн. долара стойност - метрика за успех, според изчисленията на Netflix.

"Хората са привлечени от иронията, че отчаяни възрастни рискуват живота си, за да спечелят детска игра", коментира в интервю режисьорът на "Игра на калмари" Хуанг Донг-хьок.

Това е и първата корейска драма, която се заковава на първото място в класацията на стрийминг гиганта в САЩ, като дори стимулира интереса на хората към изучаването на корейски. В Китай, където Netflix е недостъпен без VPN, пекарна в Пекин дори предлага предизвикателство за приготвяне на сладкарски изделия на тема Squid - препращайки към една от игрите в сюжетната линия.

Шоуто получи положителна оценка дори от основателя на Amazon Inc Джеф Безос, като милиардерът нарече творбата "впечатляваща и вдъхновяваща", докато услугата за стрийминг на Amazon Prime Video се конкурира с Netflix.

Експертите приписват успеха на сериала на неговите герои, много от които са маргинализирани членове на обществото. Всички те са свързани от огромните си парични проблеми, като в същото време са от различни прослойки, на различни етапи и ситуации в живота си.

Главният персонаж например е безработен мъж с проблем с хазарта, който се бори да спечели уважението на семейството си. В играта той среща свой приятел от училище с гениален ум и обещаващо бъдеще, възрастен мъж с прогресираща деменция, както и пакистански работник, който е малтретиран от работодателите си.

Ким Пьонг-банда, професор по глобално културно съдържание в университета “Сангмюнг”, коментира пред Би Би Си: "Хората, особено младото поколение, които редовно страдат от отчуждение и негодувание в реалния живот, изглежда, симпатизират на героите".

Свръхконкурентният характер на обществото в Южна Корея оставя мнозина разочаровани. Колкото и упорито да се труди човек, просто не е възможно всеки да получи университетско топмясто или добра работа.

Игрите в шоуто, макар и смъртоносни, представят алтернативен свят, който се предполага, че се основава на честната и справедлива игра.

Както казва един от персонажите в поредицата: "Всички участници в играта са равни. Ние даваме на хората, които са претърпели неравно третиране и дискриминация във външния свят, последен шанс да спечелят честно”.

Пробивната популярност на "Игра на калмари" е най-новата вълна в цунамито на корейската култура, което залива Запада през последните години.

Глобалният интерес към К-драмите нараства, тъй като стрийминг услуги като Viki и DramaFever направиха възможно зрителите да гледат законно корейско съдържание онлайн с английски субтитри, отваряйки прозорец за нова аудитория през последното десетилетие.

С нарастването на тяхната популярност се увеличават и дистрибуторските сделки със западните стрийминг платформи Hulu и Netflix. Когато Warner Bros затвори DramaFever през 2018 г., Netflix започна по-нататъшни инвестиции.

С настъпването на пандемията и след като западната развлекателна индустрия буквално беше затворена, треската по K-драмите се засили Netflix разкри, че гледането на корейско съдържание в цяла Азия се е увеличило четири пъти през 2020 г. в сравнение с 2019 г.

Така след дебюта си на 17 септември "Игра на калмари" събира 111 милиона зрители през първия си месец. В доклада на Netflix се разкрива и по-нова обща цифра на зрителите, като се съобщава, че 132 милиона души са гледали поне две минути от сериала през първите 23 дни, разбивайки досегашния рекорд на драмата "Бриджъртън".

Netflix представя данни за броя на хората, които започват да гледат дадено предаване, но платформата обичайно не представя информация за броя на тези, които продължават да го гледат, нито пък на тези, които го завършват.

Вътрешните изчисления показват още, че 89% от хората са гледали поне 75 минути от шоуто (повече от един епизод), а 66% от зрителите, или 87 млн. души, са завършили поредицата в 23-дневния прозорец след излизането й. Като цяло зрителите са консумирали повече от 1,4 милиарда часа от антиутопичния трилър.

От излизането на "Игра на калмари" aкциитe на Netflix ce пoкaчиxa cъc 7%, кoeтo дaвa oцeнкa нa кoмпaниятa oт $278,1 млpд.

Част от конкуренцията на Netflix приветства успеха на южнокорейската продукция, тъй като това допълнително отваря вратата за производството извън САЩ, което позволява на медийните компании да спестяват много пари.

"Холивудските студиа спестяват милиони долари, като наемат местни таланти вместо холивудски звезди, събират данъчни кредити и отстъпки от гладни нации, които търсят неравности в туризма и признание, и избягват строгите разпоредби на американския съюз. Различните страни имат различни пакетни стимули", обяснява Аджай Маго, корпоративен и технологичен адвокат и партньор за ЕМ3.

Триумфът на "Игра на калмари" също може да бъде благодат за тези, които са се чувствали заседнали в индустрия, която разчита на филми за супергерои и рестартира стари телевизионни предавания за надеждни приходи. Залагането на нови звезди и идеи отваря нови пътища за растеж, които могат да бъдат от полза за мнозина в бранша.

Естествено, големият въпрос сега е кога ще излезе втори сезон на мегахита.

"Нямам добре разработени планове за Squid Game 2 - признава режисьорът пред Variety. - Доста е уморително само като си помисля."

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене