Учени откриха водни пари в атмосферата на потенциално обитаема екзопланета
12 Септември 2019520

Астрономи за пръв път откриха водни пари в атмосферата на планета, която се намира в "обитаемата зона" на звездата си, предаде Франс прес. Това бележи нов етап в търсенето на признаци на живот извън Слънчевата система.

Астрономите знаят малко неща за тази много отдалечена екзопланета, която се намира на разстояние над 1 милион милиарда км от Земята. Но онова, което знаят, е много обещаващо и я прави най-добрия кандидат за търсене на признаци на извънземен живот, предава БТА.

"Откриването на вода в потенциално обитаем свят, различен от Земята, е много вълнуващо и ни доближава до отговора на въпроса дали нашата планета е уникална", заяви един от ръководителите на изследването Ангелос Циарас от Лондонския университетски колеж.

"Наблюдения с космическия телескоп "Хъбъл" ни позволиха да установим, че планетата притежава атмосфера, която съдържа водни пари", поясни Джована Тинети от екипа.

Въз основа на данните, събрани от "Хъбъл" през 2016 г. и 2017 г., учените създали алгоритми, за да анализират филтрираната от атмосферата на планетата светлина. Резултатите показали молекулярния подпис на водни пари. "Не може да се заключи, че има вода в течно състояние на повърхността на екзопланетата, но това е много вероятно", допълни Тинети.

Освен това планетата е в "обитаемата зона" на звездата си, т.е. не е нито много близо, нито много далеч от своя източник на топлина. Планетата се намира там, където температурата позволява да има вода в течно състояние и да се зароди живот. Температурата е сходна с тази на Земята.

Открита през 2015 г. от космическия телескоп "Кеплер", екзопланетата K2-18b орбитира около звездата K2-18 - червено джудже в съзвездието Лъв, на разстояние 110 светлинни години от Слънчевата система. Става въпрос за суперземя, която е 8 пъти по-масивна от нашата планета. Въпросната екзопланета вероятно е съставена от силикати и лед.

Преди няколко десетилетия се смяташе, че откриването на потециално обитаеми планети или планети, чиито атмосфери съдържат вода, е в сферата на мечтите. Остава обаче да се измине дълъг път, преди да разберем дали сме сами във Вселената.

За Маша ли се променя Гришо?

"Хората се променят", съвсем сериозно каза Григор Димитров на Мария Шарапова на трибуната по време на демонстративния турнир "Куйонг Класик" в Австралия. И веднага разпали коментари по цял свят дали чувствата към бившата му любов не са се разгорели отново. Пред телевизионната камера Гришо изрече няколко думи към бившата си половинка