Днес връчват Нобеловата награда за химия, вижте лауреатите досега
09 Октомври 2019260

Нобеловата награда за химия се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г. , съобщи Nobelprize.org.

По различни причини Нобелови награди за химия не са връчвани през 1916, 1917, 1919, 1924, 1933 и 1940-1942 година.

Първата Нобелова награда за химия през 1901 г. получава холандският химик Якобус вант Хоф за откритите от него закони на химичната динамика и осмотичното налягане на разтворите.

Лауреати на Нобеловата награда за химия с голяма известност са: Сванте Арениус /1903/, Ърнест Ръдърфорд /1908/, Мария Кюри /1911/, Ирен и Фредерик Жолио-Кюри /1935/.

През този век Нобелови лауреати за химия са:

2000 г. - Алън Хийгър, САЩ, Алан Макдиармид, САЩ (роден в Нова Зеландия), и Хидеки Ширакава, Япония - за откритието и разработването на високопроводимите полимери.

2001 г. - Уилям С. Ноулс и К. Бари Шарплес - САЩ, Риоджи Нойори - Япония

2002 г. - Джон Б. Фен /САЩ/, Курт Вютрих /Швейцария/ и Коичи Танака /Япония/ за разработването на методи за идентификация и структурен анализ на биологичните макромолекули /Фен и Танака/ и /Вютрих/ за разработването на ядрена магнетична резонансна спектроскопия за изследване на триизмерната структура на макромолекулите в разтвори.

2003 г. - Питър Егр и Родерик Маккинън - САЩ - за открития, свързани с каналите в клетъчните мембрани.

2004 г. - Аарон Цихановер и Авраам Хершко - Израел, и Ъруин Роуз - САЩ - за трудовете си върху процеса на разграждане на протеините.

2005 г. - Ив Шовен - Франция, и Робърт Гръбс и Ричард Шрок - САЩ - за разработване на реакции на прегрупиране при органичния синтез - голяма крачка в развитието на "зелената химия", тоест намаляването на опасните отпадъци при същественото нарастване на промишленото производство.

2006 г. - Роджър Корнбърг - САЩ - за откритието как клетките копират генетичната информация, която се използва от организма.

2007 г. - Герхард Ертъл - Германия - за изследване на химически процеси върху твърди повърхности.

2008 г. - Японецът Осаму Шимомура и американците Мартин Чалфи и Роджър Циен - за откриването и разработването на зеления флуоресциращ протеин (GFP), който за пръв път е наблюдаван при медузите Aequorea victoria през 1962 г.

2009 г. - Американците Венкатраман Рамакришнан и Томас Щайц и израелката Ада Йонат - за изследвания върху структурата и функциите на рибозомите.

2010 г. - Ричард Хек - САЩ, Ейичи Негиши и Акира Судзуки - Япония - за разработването на метода, известен като паладий-катализирано кръстосано свързване - реакция за кръстосано свързване при органичен синтез с помощта на паладиев катализатор. Той позволява да се създават толкова сложни химикали, колкото се срещат в природата. Учените са открили ефикасни начини за свързване на въглеродни атоми, изграждащи сложни молекули, които подобряват всекидневния ни живот. Благодарение на откритието им са създадени уникални медицински препарати и революционни материали като пластмасата.

2011 г. - Даниел Шехтман - Израел - за откриването на квазикристалите.

2012 г. Робърт Лефковиц и Брайън Кобилка - САЩ - за изследванията на G-протеин свързани рецептори.

2013 г. - Мартин Карплус, Майкъл Левит и Ари Уоршъл - за развитие на мултимащабни модели на сложните химически системи.

2014 г. - Ерик Бетциг,САЩ, Уилям Мьорнер,САЩ, Щефан Хел, Германия - за това, че са преодолели ограниченията на светлинния микроскоп и са разработили флуоресцентна микроскопия със свръхвисока разделителна способност.

2015 г.- Томас Линдал, Швеция, Пол Модрич, САЩ, и Азиз Санджар /турско-американски гражданин/ - за изследване на механизмите за "ремонт" на ДНК.

2016 г. - Жан-Пиер Соваж, Фрейзър Стодарт и Бернар Феринха за разработването и синтеза на молекулярни машини - молекули с контролируеми движения, които могат да изпълняват задача, когато им бъде подадена енергия.

2017 г. - Жак Дюбоше, Йоахим Франк и Ричард Хендерсън за разработване на криолектронна микроскопия, която революционизира биохимията.

2018 г. - Франсес Х. Арнолд, Джордж П. Смит и Грегъри П. Уинтър за "овладяване на мощта на еволюцията".

/От БТА/

Ларс Улрих от "Металика": Джеймс Хетфийлд ще се завърне от клиниката по-силен и по-здрав отвсякога

Ларс Улрих от "Металика" увери, че колегата му от същата група Джеймс Хетфийлд ще се завърне по-силен и по-здрав отвсякога, след като бандата бе принудена да отложи концерти от турнето си поради постъпването му в клиника за лечение на зависимости, съобщи Контактмюзик. Изпълнителите на хита "Nothing Else Matters" трябваше да изнесат концерти в

Пластичен хирург: Бела Хадид е най-красивата жена в света според елементите на лицето, почти съвършена

Пластичният хирург Джулиан Де Силва проведе проучване, което показа, че лицето на американския супермодел Бела Хадид е най-близо до „Златното сечение“, съобщава The Sun. Той изчисли пропорциите на лицата на няколко знаменитости, използвайки формулата на „Златното сечение”, измервайки местоположението на устните, носа, брадичката, челото и челюстта

Принц Хари за смъртта на майка си принцеса Даяна: Това е рана, която гние

Принц Хари разкри колко важна роля за него е имала Африка, за да преодолее смъртта на майка си принцеса Даяна. Херцогът на Съсекс имаше възможността да мине по стъпките й по време на своята обиколка там. "Беше вълнуващо да измина пътя, по който е вървяла майка ми, 22 години по-късно. Да завършим започнатото", заявява принц Хари

Елтън Джон: Майкъл Джексън беше психично болен и притесняваше хората с присъствието си

Сър Елтън Джон представя поп звездата Майкъл Джексън в автобиографията си като психично болен и "внасящ смут, когато е наоколо". 72-годишният музикант поддържаше приятелски отношения с Майкъл през ранните години на своята кариера. Сега обаче признава, че с времето е започнал да се притеснява от начина,

Венци Стефанов: Балъков е некадърник!

Един от членовете на Изпълкома към БФС Венцеслав Стефанов намери свой виновник за тежкото поражение от Англия. "Боби Михайлов има една основна вина и тя е, че допусна Красимир Балъков да бъде старши треньор на националния отбор по футбол. Доказано той е голям некадърник", смята Стефанов. "Това е дъното в българския футбол.

Гимнастичка се чекне в Дубай

Бившата руска гимнастичката Яна Кудрявцева живее като щастлив пенсионер. Сребърната медалистка от олимпиадата в Рио отмаря в Дубай и за нея лятото не свършва. Тя се забавлява на плажа, разтяга се и показва секси тяло. Кудрявцева роди наскоро, но бързо е възстановила формите си. Блондинката е в Дубай заедно със съпруга си Дмитрий.

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★