След 10 дни българска книга полита с ракета от Нова Зеландия в Космоса
16 Ноември 2019600

Тя ще е качена на електронен носител, който ще се издигне в околоземната орбита, казва авторът ѝ Светослав Александров

След по-малко от 10 дни – на 25 ноември, една българска книга ще излети в Космоса. Тя ще бъде изстреляна с ракета от Нова Зеландия, а само 5 месеца по-късно ще се отправи към още по-дълъг полет в околоземната орбита. Така авторът ѝ Светослав Александров показва, че всеки, който има желание, може да допринесе, макар и с малка стъпка, към развитието на космонавтиката. Именно с тази идея пише и томчето си “Аз, виртуалният астронавт”. В него разказва как всеки от нас може да участва в космическото развитие на човечеството - да се включи професионално или като доброволец. И така дори би могъл да започне кариера в космическите науки.

Александров започва да пише книгата си през 2016 г. Идеята как всеки може да стане виртуален астронавт се избистря в главата му постепенно. Завършва я 2 г. по-късно и я публикува в края на миналата година. “В нея давам примери кое как може да стане, но далеч по-добре би било, ако мога да дам личен пример”, казва си Светослав. Какво по-подходящо от това да изпрати книжката си в Космоса, за да докаже, че всеки би могъл, ако се поинтересува, да направи нещо свое, свързано с небето, планетите и звездите.

Сам знае, че в света има много частни компании и университетски организации, които работят с т.нар. малки спътници. Те са доста по-евтини в сравнение с останалите, които са обект на интерес на големи държавни агенции като НАСА. “Интересувах се от спътник, който да вземе като записан файл моята книга”, разказва Александров. След дълго търсене попада на американската компания Mini-Cubes. Тя

извозва в Космоса

срещу заплащане

снимки на хора

Свързва се с нейни представители и им обяснява, че би искал да изпрати в орбита книга, а не снимка. И пита дали биха се съгласили на това. “Те видяха, че каузата, за която съм писал книгата, е добра. И си струва посланието ми да бъде отбелязано символично.”

“Аз, виртуалният астронавт” ще излети не на хартиен носител, а качен на електронен - на микрочип. И ще бъде в оригинал - на български език, а не преведена на английски.

Спътникът, на който ще бъде качена книгата, е като всички останали, които обикалят около Земята. “Те могат да извършват различна дейност, например да наблюдават планетата, да измерват космическа радиация. Разликата им със сателитите на държавните космически агенции е, че тези са много по-малки - става дума за куб, който е със страна 5 см или 10 см.” Този вид спътници работят в околоземна орбита няколко години, след което, за да не замърсяват, изгарят в земната атмосфера. И така не оставят следи и не представляват никаква опасност. “Любителските спътници са за ентусиастите, за частни фирми, които искат да предоставят космически услуги. Добре, че ги има, защото чрез тях Космосът става все по-достъпен за обикновения човек”, казва Светослав Александров.

Първоначалната идея е микрочипът с книгата му да бъде прикачен към спътника “Дискавъри”, който трябваше да излети в края на тази година. Но се оказва, че той все още не е готов за Космоса. Вместо това на 25 ноември “Аз, виртуалният астронавт” на електронен носител

ще бъде прикачен

към платформа за

освобождаване на

микроспътници

А догодина, през април вече ще бъде качен и на “Дискавъри”. Тогава българската книга ще има втори, по-продължителен полет, който ще трае може би години.

Томчето на Светослав Александров не за първи път се отправя на такова далечно пътешествие. През май - на 16-и и на 19-и, с хартиената корица и със снимка на автора то стига на височина 32 км – в стратосферата. “Може да се каже, че тя бе почти на ръба на Космоса”, разказва Светослав. За полета тогава се свързва с друга американска организация - университетска, която работи в Северна Каролина. “Всичко мина много успешно”, разказва той.

Александров е бакалавър по молекулярна биология, а магистърската му степен е свързана с физиология на растенията. След това постъпва в БАН, където защитава докторантура, а откакто е доктор, има възможност да продължава с научната работа и да преподава на студенти в Софийския университет. Предметът, по който изнася упражненията си, е свързан с биоразнообразието на водораслите и на гъбите.

Светослав израства в малко градче - в Септември, близо до Пазарджик, което е с изключително красива природа, бистро небе. “Оттам са двете ми големи любови в науката - към небето и към живота. По този начин идва и хобито ми - да занимавам и да популяризирам космонавтиката, пък и да работя професионално в областта на биологичните науки”, казва той.

Още в гимназията показва интереса си към точните науки. Докато учи в математическата гимназия в Плевен, екипът от учители там толкова добре подготвя него и съучениците му, че много от гимназистите се явяват на доста олимпиади и се класират на финалите им. Самият Светослав участва в олимпиадите по биология. Резултатът му в тях е толкова висок, че той

автоматично влиза

без приемен изпит

в Софийския

университет

“До голяма степен това, което съм, го дължа на учителите си в математическата гимназия”, казва той.

А защо с големия си интерес към Космоса не се е насочил към атрофизиката и астрономията? “Доста разпространен мит е, че да се занимаваш с Космоса, трябва да си или военен пилот, или астроном. Космическите изследвания са интердисциплинарна област – различните клонове на науката имат много пресечни точки при тях”, обяснява Александров. “В днешно време има много по-голям хоризонт за научни експерименти. Но също така се открива хоризонт и за творчество”, допълва той. И веднага дава пример – след няколко години благодарение на Илън Мъск се очаква в Космоса да излети японски милиардер, който ще вземе със себе си екип от художници. А и първият човек, който излиза в открития Космос – съветският космонавт Алексей Леонов, е бил художник, а картините му помагат за популяризирането на космонавтиката.

Светослав е доволен от комфорта на нашата Земя, така че не иска на всяка цена и физически, не само виртуално посредством книгата си да излети в Космоса. Научните данни днес не са само благодарение на космонавти, а на роботи, които сами кацат дали на Луната, дали на Марс, ръководени от наземни екипи. И информацията, която идва от тях, е много по-достъпна за всеки човек, който се интересува от темата. Така че не е задължително да излети със совалка, за да разбере какво става отвъд нашата планета. Е, ако можеше, Светослав би отишъл на краткосрочно 10-15-минутно пътешествие извън земната атмосфера, колкото да усети безтегловността. Но тук са най-важните хора за него – съпругата му Мария и 9-месечното им момченце Деян. Жена му е филолог, но покрай Светослав все по-често се интересува за звездите и небето.

“Космонавтиката ни показва, че човечеството може да върши много велики неща”, убеден е той.

Кобрата: Раят е на Балчик

Раят на земята се намира на Балчик! Така мисли най-добрият ни боксьор Кубрат Пулев, който кара почивката си на Северното ни Черноморие. Кобрата обикаля с яхти в морето, снима красивите пейзажи и не спира да хвали българското море. Пулев показва кристално чиста вода и недоумява защо голяма част от сънародниците му предпочитат почивки в чужбина

ПСЖ пуска Неймар в "Барса"

Бразилската звезда Неймар вече е постигнал споразумение с ПСЖ да бъде пуснат в „Барселона" това лято. Пактът между двете страни е влязъл в сила, след като каталунците вече се пробваха да си го върнат преди година. В замяна от ПСЖ са поискали участие в мачовете до края на сезона от бразилеца. През този сезон той е изиграл 22 мача

Христо Сираков с нова жена

С нова хубава жена бе заловен от "България Днес" бизнесменът Христо Сираков. Ценителят на женската красота и неговата партньорка се бяха отделили на двойна маса в столично заведение, а розе придаваше още по-романтичен вкус на срещата. Девойката не е от познатите плеймейтки и засега е непозната на широката аудитория

Ернестина Шинова, която не страда от суетата на славата

Актрисата Ернестина Шинова казва за себе си, че е сноб и не страда от суетата на славата. Дъщеря е на писател и дава неподражаем цвят и сила на думите. Тя е единствената българка с 5 главни роли в италианското кино. Тази седмица откъсна още една страница от календара на живота, предаде bTV.  „Ужасно съм тривиална, страхотно клише е

Никол яхна новия

Бившата половинка на Григор Димитров - Никол Шерцингер, не може да си държи ръцете далеч от новото си гадже Том Еванс. Двамата са на романтична почивка в Португалия за рождения ден на певицата. Те не спират да се забавляват на плажа. По време на игрите им Никол не се сдържа и скочи в прегръдките на бившия ръгбист

Тиаго се разбра с "Ливърпул"

Халфът на "Байерн" (Мюнхен) Тиаго Алкантара (29) е все по-близо до трансфер в "Ливърпул", твърди испанският "Спорт". Футболистът вече е договорил личните си условия с мърсисайдци и обявил пред германския клуб, че иска да се присъедини към тима на Юрген Клоп. Договорът на Алкантара с баварците е до лятото на 2021 година

Здраве: ★★★★★★ Любов: ★★★★
Късмет: ★★★★★ Работа: ★★★

Прекият надзор над българските значими кредитни институции ще започне на 1 октомври 2020 г. Управителният съвет на Европейската централна банка (ЕЦБ) прие решение за установяване на тясно сътрудничество с Българската народна банка, след като бяха изпълнени необходимите надзорни и законодателни предпоставки, съобщиха от ЕЦБ

През последното денонощие в Гърция са потвърдени 60 нови случая на заразени с коронавирус, като 40 от тях са регистрирани на входните пунктове на страната, предаде ТАСС, цитирайки данни от сайта на гръцкото министерство на здравеопазването. По-рано днес гръцки медии съобщиха, че 29 нови случая са потвърдени на граничния пункт Кулата-Промахон на

България и Хърватия вече са част от валутния механизъм ERM 2 след решение на ЕЦБ и финансовите министри от еврогрупата. "По искане на българските власти финансовите министри на държавите-членки от еврозоната, президентът на Европейската централна банка и финансовите министри и управителите на централните банки на Дания и България решиха единодушно

Творба на скулптора Александър Колдър продадена на търг за 4,9 млн. евро

От какво се страхуват холивудските звезди?

В света няма нито един човек, който да не се страхува от нищо. Така или иначе страхът присъства в живота на всеки от нас, но някои страхове променят живота ни и се превръщат във фобии, предава БГНЕС