Биолози откриха вируси, които управляват метаболизма на жертвите си
06 Април 20201390

Молекулярни биолози от САЩ откриха във водорасли множество вируси, които могат не само да се размножават в клетките им, но и да манипулират метаболизма им, съобщи ТАСС.

"В миналото смятахме, че между гените на вирусите и на живите клетки има малко общи неща. Сега достигнахме до етап, в който можем да посочим неголям брой уникални гени, присъстващи само в клетките или вирусите. От гледна точка на геномния репертоар те се оказаха много по-сходни, отколкото сме очаквали", каза Франк Ейлуърд, доцент в технологичния университет във Вирджиния, САЩ.

През последните няколко години биолозите откриха множество вируси, които се отличават с необичайно големи размери. Геномът им почти не отстъпва по дължина и степен на сложност от начина, по който е устроена ДНК на живите организми, върху които те паразитират.

Най-интересната им характеристика е, че подобни гигантски вируси (NCLDV), както ги наричат учените, силно размиват границата между пълноценните живи същества и вирусите. Причината е, че геномът на тези паразити съдържа не само инструкции как да преодоляват защитата на клетките и да се размножават вътре в тях, но и гени за производство на белтъци, които не са пряко свързани с размножаването на вируса.

Значителна част от петстотинте вируса, изследвани от Ейлуърд и екипа му, съдържали големи сегменти ДНК, предназначени за управление на метаболизма на водораслите. В генома на някои от тях пък имало почти цели вериги гени, отговарящи за разграждане на глюкозата, както и други важни части от метаболизма на живите организми.

С други думи вирусът не просто използва клетките като фабрика за възпроизводството си, но и установява контрол върху тях. Според учените при заразяване се променят фундаментални аспекти от живота. "Макар и да не можем да наречем вирусите живи същества, те играят важна роля в баланса на хранителните вещества и в работата на всички водни екосистеми в света", казва Ейлуърд.

ТЕЛЕЦ: Обрат