Магнитното поле отслабва: аномалията расте между Африка и Южна Америка с 19 км/ч
22 Май 202012060

Учените излязоха с шокиращо откритие: магнитното поле на Земята отслабва.

Магнитното поле е жизнено важно за живота на нашата планета, тъй като ни предпазва от космическата радиация и заредени частици от слънцето.

Голям регион с намалена магнитна интензивност е наблюдаван между Африка и Южна Америка, наречен Южноатлантическа аномалия, и е формирал център с минимална интензивност само за пет години, информира vesti.bg.

Изследователите спекулират, че отслабването е знак, че Земята се насочва към обръщане на полюсите (бел. ред. когато северният и южният полюс сменят местата си), а последният път, когато това се е случило е било преди 780 000 години.

Аномалията предизвиква проблеми за спътниците и други космически обекти, когато прелитат през района, тъй като много от тях получават технически неизправности.

Откритието е направено от екип от Европейската космическа агенция (ЕКА), който е извадил данните от група спътници. Сателитите са специално проектирани да идентифицират и измерват различните магнитни сигнали, които изграждат магнитното поле на Земята и позволяват на експертите да открият области с отслабено магнитно поле.

Какво се случва, когато географският северен полюс съвпадне с магнитния?

Юрген Мацка от германския Изследователски център за науки за Земята обяснява: „Новият източен минимум в Южноатлантическата аномалия се появи през последното десетилетие и в последните години се развива енергично. Сега предизвикателството пред нас е да разберем процесите в земното ядро, които провокират тези промени”.

Отслабеното магнитно поле от години е в полезрението на експертите, те знаят, че то е загубило 9% от интензивността си през последните 200 години. Наскоро обаче още по-голям регион с отслабено магнитно поле се разви между Африка и Южна Америка.

След анализ на данните, събрани от сателитите, екипът установява, че между 1970 и 2020 г. силата на магнитното поле в този регион е намаляла от около 24 000 нанотесли до 22 000. Все пак онова, което е по-озадачаващо е фактът, че аномалията е нараснала и се е придвижила на запад със скорост от около 19 км/ч.

Освен това екипът откри, че само през последните пет години центърът с минимална интензивност се е формирал югозападно от Африка, предполагайки, че Южноатлантическата аномалия може да се раздели на две отделни клетки.

Колко още ще съществува животът на земята?

Промяната не се случва за една нощ, това е бавен процес, който се развива в продължение на няколкостотин години. И когато това с случи, множество северни и южни магнитни полюси изскачат по цялата земя.

Една теория за отслабеното поле е, че Земята може би се насочва към обръщане на полюсите, което се е случвало в миналото и изследователите казват, че „ние сме много закъснели“, тъй като обръщането на полюсите се случва „приблизително на всеки 250 000 години“. Последното обръщане е станало преди 780 000 години.

Сгодени ли са Мария Игнатова и Нойзи