Лада чукна 50 г. преди да напусне ЕС и България

Първият модел, носещ номер 2101, е разработен на основата на FIAT 124.

Руснаците правят 800 промени във Fiat 124

През април се навършиха 50 години от началото на производството на съветските автомобили LADA, пуснати на пазара в началото под марката "Жигули". Преди ден от руската компания официално потвърдиха, че спират да продават моделите си в ЕС, включително и в България, заради строгите екологични изисквания от страна на Европейската комисия. От "АвтоВАЗ" смятат, че няма да е икономически обосновано, ако преработят двигателите на колите, за да могат да отговарят на екоизискванията си. На Стария континент новите модели "Лада" така и не можаха да пробият. В Европа продължават да се търсят само високопроходимите LADA Niva 4x4. У нас от началото на годината са регистрирани само 14 лади.

До началото на 80-те години на миналия век марката "Лада" се използва само за автомобилите, предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като "Жигули", а след това  като "Спутник", което се доставя за износ като "Лада Самара". Скоро започва да се нарича така и в СССР.

На 19 април 1970 г. първият ВАЗ-2101 "Жигули" слиза от монтажната линия на Волжския автомобилен завод (ВАЗ) в Толяти.

Този модел става най-масовият в историята на руската автомобилна индустрия. От 1970 до 1988 г. са произведени около 4,8 милиона бройки от легендарния автомобил и неговите модификации.
Първият модел, носещ номер 2101, е разработен на основата на FIAT 124. АвтоВАЗ отбелязва, че през 1967 г. тази кола получава титлата "Автомобил на годината в Европа". В СССР са направени над 800 промени в дизайна му, а от 1971-а ВАЗ-2101 започва да се продава в чужбина, включително и в България.

Автомобилният бум, възникнал в началото на 60-те години в Европа, кара съветската власт да мисли за масово производство на коли. Инициаторите за изграждането на нов автомобилен завод в СССР са тогавашният държавен глава Леонид Брежнев и председателят на Министерския съвет Алексей Косигин. Тогава в Съветския съюз липсва масивна пътническа кола. В средата на 60-те години на миналия век съветската автомобилна индустрия произвежда около 150 000 автомобила годишно. От тях не повече от 80 000 са москвичи от модела 408.

Представителната "Волга", произвеждана в Горки заедно с камиони, попълва предимно държавните гаражи, а малкият "Запорожец", който в края на 50-те години на миналия век почва да се сглобява в завода за селскостопански машини "Комунар", не се радва на особен интерес заради ниското си качество.

Италианците от FIAT предлагат на СССР цялостен проект - изграждането на нов автомобилен завод, включващ производството на повечето компоненти, както и модела Fiat 124, който в крайна сметка е избран пред коли като Renault 16, Peugeot 204 и дори Volkswagen.
Решението за съвместен проект с италианците е подписано през 1966 г.
Fiat 124 е класически автомобил с надлъжно монтиран преден двигател и задвижване на задните колела с непрекъсната ос, като към края на 60-те години тази концепция вече е стара. В Европа ерата на автомобилите с предно предаване набира скорост. Моделът 124 обаче се нуждае от сериозни модификации, за да бъде подходящ за експлоатация в СССР и страните от соцлагера. По време на тестовете са били направени около 800 промени в оригиналния дизайн на Fiat 124. Не става въпрос само за дръжките на вратите например.

Съветските специалисти сменят основния двигател с по-прогресивен горен двигател с увеличено разстояние между центровете на цилиндрите. Впоследствие увеличават работния му обем - като значително надвишават базовите му 1,2 литра и 64 к.с., като достигат до мощност 83 коня при Lada 4x4. 

Кинематиката на предното окачване, дизайнът на задната ос също са значително преработени, а купето е значително подсилено. Пътният просвет е увеличен до 175 мм, или колкото съвременните кросоувъри. Задните дискови спирачки са заменени с барабанни, в противен случай дисковете се износват твърде бързо при движение през кални пътища.
Успоредно с това са изградени фабрики за подизпълнители, които трябва да произвеждат компоненти за бъдещите жигулита. Това включва масла и смазочни материали, гумени изделия и гуми. Въпреки това в началото много от компонентите идват от чужбина. Лостовете за смяна скоростите идват от Magneti Marelli, а радиото и моторчетата за чистачките от Унгария.

ВАЗ-21013 е основният модел "Жигули". Той е с с 1,2-литров двигател с 64 к.с. се произвежда до 1983 г. 12 месеца по-рано се спира модификацията 21011 с 1,3-литров двигател с 69 к.с. и леко модифициран екстериор и интериор.

Оригиналът Fiat 124.
Оригиналът Fiat 124.
Популярната и у нас Lada 1300
Популярната и у нас Lada 1300
Марката "Лада" първо се налагаше извън СССР.
Марката "Лада" първо се налагаше извън СССР.
Комби версия на "Жигули"
Комби версия на "Жигули"
Lada Vesta е идин от последните модели, които се прадлага и в България.
Lada Vesta е идин от последните модели, които се прадлага и в България.
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Кои мъже имат успех сред жените според Камасутра
Защо не бива да държим крема в банята
Без такива "комплименти" на мъжа
Защо жените искат непознати любовници
3 причини, поради които умните жени предлагат да платят сметката

Напишете дума/думи за търсене