Звезда внезапно изчезна от съседна галактика-джудже, стана черна дупка
30 Юни 2020590

Астрономи за пръв път станаха свидетели на изчезването на масивна звезда от една от съседните галактики-джудже, разположена в съзвездието Водолей, съобщи ТАСС.

Според учените звездата се е превърнала в черна дупка, уточняват от пресслужбата на Европейската южна обсерватория.

"Масивните звезди обикновено пораждат ярки експлозии на свръхнови в края на живота си, затова изчезването на тази звезда бе крайно необичайно събитие за нас. Ако тя направо се е превърнала в черна дупка, ние сме станали преки свидетели за пръв път на това как животът на гигантска звезда приключва по такъв начин", каза Андрю Алън, астрофизик от "Тринити колидж" в Дъблин, Ирландия.

Съществуват няколко вида свръхнови, чието поведение и типични свойства през последните десетилетия са изучени добре от астрофизиците, пише БТА. През последните години обаче учените започнаха да се съмняват дали добре разбират физическите принципи зад звездните експлозии. Съмненията им са свързани с откриването на умиращи стари звезди, които просто изчезват и на няколко необичайно ярки експлозии, надхвърлящи параметрите на теоретичните граници за яркост.

Алън и колегите му са открили още един потенциален пример на такава "провалена" свърхнова в галактиката джудже PHL 293B в съзвездието Водолей, на около 75 милиона светлинни години от Млечния път. В нея астрономите открили необичайно масивна звезда, чиято яркост е 2,5 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето.
През последните осем години данните сочат, че този гигант е в последните стадии на съществуването си, за което говорели периодичните колебания в яркостта на звездата, резките промени в спектъра на светлината й, свързани с мощни изригвания на повърхността.

През август миналата година рутинните наблюдения на PHL 293B показали, че тази звезда внезапно е изчезнала от небосклона, без да оставя следи от съществуването си. Затова учените проучили детайлно предишни снимки на галактиката с телескопа "Хъбъл" и с наземни телескопи и заснели мястото, където била звездата, с помощта на телескопа VLT в Чили.

Новите снимки потвърдили, че звездата е изчезнала, а не просто е сменила спектъра си. Анализът на старите снимки предполага два възможни сценария за случилото се.

Учените смятат, че на възраст около сто години, на повърхността на звездата започва поредица от мощни експлозии в продължение ан около десетина години. Според изследователите тя би могла да приключи до два начина. От една страна умиращата звезда би могла да създаде плътен облак, който да затъмнява лъченето й и тя да стане невидима от Земята. Другата възможност е звездата да е изчерпала запасите си от водород и хелий и направо да се е превърнала в черна дупка, пропускайки фазата свръхнова.

Алън и колегите му очакват в следващите няколко години да бъде направена проверка на тази хипотеза с помощта на новостроящия се гигантски телескоп E-ELT.

Йосиф Сърчаджиев учтив на пътя, помага на жена си

Благ, усмихнат и отзивчив е артистът Йосиф Сърчаджиев на пътя, видя наблюдателното око на "България Днес". Актьорът е засечен на столичния булевард "Раковски" да пресича заедно със съпругата си Райна Томова. Двойката минава на пешеходна пътека, а Сърчаджиев отзивчиво маха на спрелите коли, докато жена му се е хванала за ръката му

Драмите на Ивайла Бакалова

Мис България 2001 се ражда под името Людмила, малтретирана е от баща си, тежък развод я съсипва душевно, а заради инцидент в “Къртицата” едва не осакатява С Веселин Денков се запознават в Дубай, организира грандиозно парти за неговия юбилей Тежка ли е короната на “Мис България”? За една носителка на титлата ”Най-красива българка” отговорът от

Кулинарката Силвена Роу стана баба на момиченце

Кулинарката Силвена Роу е станала баба на момиченце, обяви тя пред Би Ти Ви. То се казва Иззела Отъм и се е родило преди няколко седмици във Великобритания, където живее синът на Роу. Момиченцето е зодия Лъв като баба си. Кулинарката все още не е виждала внучката си на живо, но е получавала снимки и видеа на малката Иззела

Хамилтън спи с двойничка на Никол

Шампионът във Формула 1 Люис Хамилтън заби двойничка на дългогодишната си любовница Никол Шерцингер. Новото завоевание е моделът Флорънс Мюлер. 35-годишният британец беше хванат от папараците как се забавлява с жена в Корсика. Таблоидът "Сън" разкри самоличността на мадамата. Близки на пилота отрекоха двамата да имат сериозна връзка

Археологът Георги Китов си отиде на гробната могила на цар Терес

Това беше любимото му място в Старосел Изминаха 12 години от кончината на Георги Китов. Човекът, направил най-значимите археологически открития на нашето време, бе покосен от инфаркт на 65 г. точно на мястото, което най-много обичаше - Старосел. Там бяха останките от времето на древните тракийски царе

Конър показал "бижутата"

Конър Макгрегър бил арестуван заради демонстрация на своите интимни части пред млада омъжена дама, която се е запътила към тоалетната в бар. Случката станала в Корсика на 6 септември. 32-годишният ММА боец беше арестуван по подозрение в сексуален тормоз. Ден след задържането Макгрегър беше освободен, без да му бъде повдигнато конкретно обвинение

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★
Късмет: ★★★★★ Работа: ★★★★

Консумацията на няколко чаши кафе дневно се свързва с удължаване на живота и намаляване на риска от влошаване на състоянието при голяма група пациенти с метастатичен рак на дебелото черво, съобщи електронното издание "МедикалЕкспрес". Това е установило проучване на специалисти от Института за изследване на рака "Дейна-Фарбър" в Бостън

Парадокс по време на пандемията l Вече няма нови автомобили под 20 000 лв., употребяваните струват с над 10-15% повече l Близо 30% от автокъщите за коли втора употреба у нас са фалирали от началото на коронакризата Пандемията от коронавирус доведе едновременно до рекордно свиване на пазара на нови и употребявани автомобили у нас

"Пазителите" (Watchmen, 2019) и "Schitt's Creek" (2015 - 2020) получиха телевизионната награда "Еми" съответно за най-добър мини-и комедиен сериал. Това стана на 72-та церемония за връчване на престижните статуетки, предадоха агенциите. Фантастичният екшън "Пазителите" на режисьорите Никол Касел и Стивън Уилямс беше филмът с най-много номинации -

Фики и Рачков ритат топка благотворително

Sam Smith загърбва граници и забранени удоволствия с предстоящия си нов албум - 'Love Goes'!

Песента ‘Diamonds’ е налична за стрийминг и сваляне в дигиталните платформи ТУК Носителят на ГРАМИ, BRIT, Golden Globe и Оскар, Sam Smith, представя днес новия си сингъл ‘Diamonds’ от предстоящия си