Откриха свръхактивни въглеводородни молекули в атмосферата на Титан
28 Октомври 2020380

Астрономи на НАСА откриха в атмосферата на сатурновата луна Титан молекулата циклопропенилиден (C3H2) - изключително нестабилен въглеводород, потенциално способен да се трансформира в по-сложни органични вещества, съобщи ТАСС.

"Титан е естествена лаборатория, в която могат да бъдат наблюдавани същите химични процеси като на Земята в ранните етапи от еволюцията на живота. Като част от мисията Dragonfly планираме да търсим молекули, по-дълги от циклопропенилиден, и затова е изключително важно да разберем какви сложни органични форми възникват в атмосферата на Титан, които впоследствие падат върху повърхността на тази луна на Сатурн", каза Мелиса Трейнър, астробиолог от НАСА.

Титан е най-голямата луна на Сатурн, която по размери, форма и маса прилича повече на скалистите планети на Слънчевата система, отколкото на други луни. Освен това Титан е много подобен на Земята по отношение на климата и геологията, предава БТА.

На Титан има дъждове и гръмотевични бури, има ерозия на почвата, море, реки и дори острови, а в дълбините има геоложки процеси, породени от гравитационните взаимодействия със Сатурн. Освен това там има сезони и метеорологични процеси, които са почти толкова сложни, колкото тези на Земята.

Въпреки всички тези прилики, Титан изобщо не е като Земята от химическа гледна точка. Дъждовните му капки са съставени от метан, а "пясъкът" и други форми на материята на повърхността са замразени въглеводороди. Учените предполагат, че ролята на мантията в недрата се играе не от разтопени скали, както на Земята, а от гигантски подземен океан от течна вода, чието съществуване стана ясно от направените измервания от сондата "Касини".

Експертите на НАСА и техните колеги от Великобритания и Китай, ръководени от Конор Никсън, астробиолог от космическия център "Годард" на НАСА разкриха друга необичайна характеристика на Титан, която потенциално увеличава шансовете за живот на повърхността му. Те направиха това откритие, наблюдавайки луната на Сатурн с микровълновия телескоп ALMA в Чили.

Този телескооп позволява на учените да "видят" дори най-студените газови молекули, включително онези органични вещества, които присъстват в гъстата атмосфера на Титан. Наблюденията им показаха, че молекулите, състоящи се от три въглеродни атома и два водородни атома, присъстват в атмосферата на луната на Сатурн.

Подобни молекули вече са откривани в космоса в големи облаци от газ и прах в новородени звезди, където се образуват нови планети. Циклопропенилиденът и подобни вещества, както предполагат учените, играят важна роля за образуването на по-сложни въглеводороди и други органични съединения, включително пиримидин и пиридин, както и други "градивни елементи" на живота.

Тяхното откриване според учените значително усложнява химията на атмосферата на Титан и говори за възможността за образуване на сложни ароматни въглеводороди, азотни основи и други съединения и нестабилни молекули. Намирането им, според представители на НАСА, ще бъде една от основните задачи на мисията Dragonfly, която ще бъде изпратена на Титан през 2027 г.

Мелания Тръмп напусна Белия дом в тоалет в черно

Мелания Тръмп приличаше на жена в траур, когато напусна Белия дом за последен път като първа дама на САЩ, писа електронното издание на "Дейли мейл". Тя бе облечена в черен костюм, носеше тъмни слънчеви очила, черни обувки на Кристиан Лубутен и черна чанта Бъркин на "Ермес". Хванала ръката на съпруга си

Треньорът на "Лудогорец" остава на сухо

Новият треньор на "Лудогорец" Валдас Дамбраускас ще остане на сухо в Разград. Неговата съпруга Ингрида няма да го последва в България. Червенокосата красавица със светли очи ще остане във Вилнюс, където учат двете им деца. Дамата с викингски черти винаги е подкрепяла своята житейска половинка, но семейният съвет реши хлапетата да останат в своята

Седмичен хороскоп: Овенът греши, ракът е спокоен, козирогът с финансови загуби

ОВЕН: ГРЕШКИ Работа: От вас зависи от първия ден на седмицата да се предпазвате от грешки в поведението, които може да се превърнат в сериозни проблеми. В почивните дни при посещение на роднини не се намесвайте в конфликт, който не ви засяга. Внимавайте с думите и действията си, за да не предизвикате нечие негативно отношение

Българката Полина Маринова върна Скалата към миналото, което го направи звезда

Най-скъпоплатеният актьор в Холивуд ѝ благодари и ѝ пожела весели празници Колко българи могат да се похвалят, че най-скъпоплатеният актьор в Холивуд - Дуейн Джонсън - Скалата, им благодари, при това пред милионите си почитатели? Май е само един - журналистката Полина Маринова. Тя пише статия за него в сайта си The Profile

Преустановеният тест на ракетни двигатели може да осуети лунните планове на НАСА

НАСА обмисля повторно запалване на ракетните двигатели за мисията си до Луната, след като проведеният важен тест през уикенда беше прекратен преждевременно - ход, който може да попречи на планирания първи полет от лунната програма "Артемис" ("Артемида"), предаде Асошиейтед прес. Космическата агенция целеше да изстреля новата си ракета-носител

Адвокатите на Меган Маркъл искат решение от съда без процес

Адвокатите на Меган Маркъл, съпругата на британския принц Хари, поискаха от съда да се произнесе без процес в нейна полза за накърняване на неприкосновеността на личния й живот по делото, което тя води срещу таблоид, съобщиха Ройтерс и Асошиейтед прес. Аргументът на адвокатите е, че издателят няма перспективи да спечели

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★
Късмет: ★★★★★ Работа: ★★★★

Повече практически теми от всекидневието в обучението по науки от 5-и до 7-и клас вкарва образователното министерство Как с калкулатор да бъде пресметнат семейният бюджет ще учат вече шестокласниците по математика. Това предвиждат утвърдени от образователния министър Красимир Вълчев нови учебни програми по математика за 5-и, 6-и и 7-и клас

Жители на рибарското селище изготвили текстовете, внесени от ГЕРБ в Закона за морските пространства. Не ГЕРБ, а жителите на рибарското селище Ченгене скеле са инициаторите за промените в Закона за морските пространства, за които лидерът на "Да, България"  Христо Иванов твърди, че ще предпазят незаконна постройка на плажа в парка Росенец до летните

Турски медии обявиха, че "Галатасарай" очаква всеки един момент нападателя на ЦСКА Али Соу. Трансферната сума е между 6 и 7 милиона евро. Интерес към Соу имало и от "Сивас", но към момента нямало достатъчно средства, за да се реализира

Връщат в съда делото на Меган Маркъл срещу британски вестник

Доли Партън празнува 75-ия си рожден ден

Американска кънтри певица, китаристка, композиторка, телевизионна и киноактриса Доли Партън празнува днес своя 75-и рожден ден. И за своите години тя изглежда невероятно

Две хитови заглавия за старт на 2021 година от Издателство “Труд"

“Световната конспирация – мит или реалност” от Йордан Начев, добре познат със своите издания в поредица “Строго секретно”, представя исторически преглед на конспиративните общества – като „Комитет

Котките или кучетата са по-умни?

Любителите на кучета и котки отдавна спорят кой от домашните им питомци е по-умен. Отговор на този въпрос дават учени от Канада, Германия, Швейцария, Русия, цитирани от "Росийская газета"