Предизвестената смърт на дизела и бензина (Графика)

Само една от всяка пета продадена нова кола в Европа е с нафтов двигател, у нас обаче дизеловите автомобили скачат почти двойно

Екологичният и политическият натиск върху колите с двигател с вътрешно горене водят до тяхната бавна, но сигурна смърт. Европейският пазар на нови коли реагира моментално на електрическите тенденции, като едва една от всяка пета продадена нова кола на Стария континент е с дизелов двигател. Две от пет пласирани нови возила са с бензинов агрегат, а останалите са чисти хибриди, плъгин хибриди (зареждащи се от контакта), чисто електрически коли и такива с алтернативни горива (газ и метан).

През второто тримесечие на 2021 г. регистрациите на автомобили с електрическо зареждане продължават да се разрастват в страните на Европейския съюз, сочи последното проучване на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА).

Пазарният дял на чисто електрически превозни средства се е увеличил повече от два пъти - от 3,5% през второто тримесечие на 2020 г. на 7,5% през тази година, докато плъгин хибридите представляват 8,4% от всички продадени нови автомобили.

Търсенето на класическите хибридни возила също се е увеличило значително през този тримесечен период и съставлява 19,3% от регистрациите на автомобили в ЕС. В същото време пазарният дял на традиционните видове горива (бензин и дизел) се свива, като вече е общо 62,2% от продадените нови автомобили.

От април до юни 2021 г. регистрациите на превозните средства с бензинови и дизелови двигатели нараснаха в целия ЕС (съответно с 25,3 и 7,8%) на фона на ниска база за сравнение поради миналогодишните ограничения, наложени от пандемията заради COVID-19. Ръстът обаче е значително по-скромен в сравнение с този на другите сегменти на горивата, което доведе до

намаляване на пазарните

дялове на автомобилите

с двигатели с

вътрешно горене

В резултат на това дизелът сега държи пазарен дял от 20,4 спрямо 29,4% през второто тримесечие на 2020 г. По същия начин пазарният дял на автомобилите с бензинови двигатели се сви с 10 процента (от 51,9 през април до юни 2020 г. до 41,8% тази година), въпреки увеличаването на търсенето на повечето пазари в ЕС, включително четирите основни.

През второто тримесечие на годината регистрациите на чисто електрическите коли (BEV) се увеличиха с внушителните 231,6%,

достигайки 210 298

автомобила

Това повишение е подпомогнато най-вече от четирите най-големи пазара в региона, особено в Испания (+ 372,7%) и Германия (+ 357,0%), където и държавните субсидии са най-големи.

Плъгин хибридни електрически превозни средства (PHEV) имат още по-впечатляващо второ тримесечие на 2021 г., като регистрациите са скочили с 255,8% до 235 730 бройки. Италия отново е сред най-силно развиващите се пазари, като от април до юни бяха регистрирани 21 647 автомобили зареждащи се от контакта, което е ръст от 659,3% на годишна база.

Другите три основни пазара на ЕС също отбелязаха впечатляващи резултати в сегмента PHEV досега тази година: Испания (+ 430,3%), Франция (+ 276,4%) и Германия (+ 269,9%).

Натискът върху колите с двигател с вътрешно горене заради замърсяването на въздуха водят до тяхната бавна, но предизвестена смърт.

СНИМКА: РОЙТЕРС
Натискът върху колите с двигател с вътрешно горене заради замърсяването на въздуха водят до тяхната бавна, но предизвестена смърт. СНИМКА: РОЙТЕРС

Както в повечето случаи, пазарът на нови автомобили в България се различава съществено от този в ЕС.

Продажбите на бензинови коли в България нарастват през второто тримесечие с 69,3% до 3970 бройки спрямо 2345 преди година. За първото полугодие регистрациите на автомобилите с бензинов двигател се увеличават с 25,9% до 7165 бройки спрямо 5689 преди година, като

страната ни се нарежда

на четвърто място в ЕС

по ръст на продажбите

на бензинови коли,

изпреварвана от Гърция (+46,9%), Хърватия (+42,1%) и Кипър (+30,2%).

При регистрациите на нови дизелови автомобили България отбелязва ръст от 79,1% през второто тримесечие до 2685 продадени коли спрямо 1499 преди година, като в рамките на ЕС единствено Ирландия отбелязва по-голямо увеличение – 265,1%.

За първото полугодие продажбите на дизелови коли у нас се увеличават с 30,8% до 4545 броя спрямо 3476 преди година. И тук страната ни е втора по ръст в ЕС след Естония (+32,3%).

Продажбите на изцяло електрически автомобили у нас са нараснали със 71,6% до 175 броя през второто тримесечие на 2021 г. в сравнение с отчетените преди година 102 продадени електромобила.

Въпреки двуцифрения ръст българският пазар е с по-добри показатели единствено от Словения (+13,3%), Унгария (+37,5%), Румъния (+39,9%) и Словакия (+70,4%) отчитат по-скромни увеличения, но в тези страни продажбите на електрически коли е в пъти повече, отколкото на родния пазар.

Общо през първото полугодие регистрациите на електрически коли в страната отчитат едва 14,9-процентен ръст до 286 броя спрямо 249 бройки, регистрирани за същото време миналата година, като по този показател изпреварваме само Чехия (+0,6%), Нидерландия (+12,1%) и Словения (+14,7%).

В България продажбите на плъгин хибриди нарастват със 157,7% през второто тримесечие до 67 броя спрямо 26 преди година. За първото полугодие регистрациите в сегмента нарастват със 107,7% до 135 броя спрямо 65 броя за същото време през 2020 г.

Продажбите на класически

хибриди в България се

увеличават

през второто тримесечие с 97,2% до 418 броя спрямо 212 преди година. В това отношение страната ни заема 24-о място от общо 27 страни в блока.

През първото полугодие регистрациите на хибриди у нас нарастват с 31,9% до 749 броя спрямо 568 броя преди година. Тук страната ни е на 25-а позиция по ръст в ЕС, като след нея се нареждат само Белгия (+26,2%) и Дания (+22%).

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене