Астрален близнак на царя от “Промяната” като него е фен на самолетите, сам строи първия у нас на ток

Георги Гвоздейков е депутат от "Продължаваме промяната" от Сливен.

Георги Гвоздейков от Сливен е бил и рали шампион на България

Може ли да има нещо общо между цар Симеон Втори и депутат от “Продължаваме промяната”? Колкото и изненадващо да звучи този въпрос, отговорът е “да”. Защото един от новите народни представители в този мандат - Георги Гвоздейков, е роден на 16 юни като царя, макар и 39 години по-късно, и също като него е фен на самолетите и сглобява такива от дете.

Днес новият политик вече не прави макети от хартия или дърво, а се е заел да създаде истински двуместен самолет, задвижван от електрически двигател.

Историята на Гвоздейков - родения в Твърдица предприемач и настоящ депутат от Сливен, е много интересна. И доказва, че мечтите се сбъдват, ако твърдо ги следваш.

Като дете мечтаел да стане автомобилен състезател под въздействието на емоцията от най-голямото рали на България - Албена - Златни пясъци - Сливен, което минавало през Твърдица. И постигнал целта си - голяма част от живота му е свързана с автомобилния спорт, над 14 г. е бил активен рали състезател. Има много награди, шампион е на България за 2003 г. Но през 2011 г. сложил край на спортната си кариера и поел в друга посока - посветил се изцяло на авиацията.

Гвоздейков като пилот след победа в рали “Стари столици”
Гвоздейков като пилот след победа в рали “Стари столици”

Изборът не е случаен, защото самолетите са страст на Гвоздейков от дете и по образование е инженер по авиационна техника и технологии. Завършил е гражданска специалност във ВВВУ “Г. Бенковски” в Долна Митрополия. А в момента прави там

докторантура по аеродинамика,

балистика и управление на полета

на летателни апарати. Дисертацията му е за оптимизация на аеродинамичната форма на малък самолет.

А Гвоздейков вече е експерт по тази тема. Защото преди 5 г. се захванал с проектиране на малък самолет на ток. Създава и фирма с цел един ден да развие такъв бизнес.

Сам изработва прототип на самолета, който е вече почти готов. “Той е малък, двуместен, но не се прави лесно - и като материали, и като средства. Но е голяма емоция да видиш какво излиза изпод ръцете ти”, казва Гвоздейков.

Всичко прави сам - от проекта

до корпуса на самия самолет.

Работи на ръка, по композитна технология, с епоксидни смоли, карбонови влакна и други материали.

Георги Гвоздейков до изработения от него модел на двуместен самолет на ток

СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
Георги Гвоздейков до изработения от него модел на двуместен самолет на ток СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

Самолетът е готов като визия и форма. Предстои изработването на окончателните матрици, но това е сложен процес, свързан с много финанси. До момента Гвоздейков го финансира изцяло с лични средства. “Преди години кандидатствах по различни програми, но вероятно подобен проект тогава не е представлявал интерес за българската икономика и иновации. Не съм се отказал, оптимист съм и знам, че този проект някога ще бъде завършен”, убеден е той. В много страни в Европа подобно производство има, в България все още липсва законодателна база за това.

В авиацията има голямо бъдеще, убеден е депутатът. Дава пример, че дроновете навлизат все повече в ежедневието ни, а негови колеги вече завършват проект на безпилотен товарен самолет. Този на Гвоздейков ще бъде туристически, за любители пилоти.

Ще изминава 1000 км без

зареждане на батериите

Вече има доста сериозни разработки за това на световно ниво, има проектирани батерии, има създаден дори и електродвигател, който да предлага достатъчно мощност, за да се измине сериозна дистанция, разказва той.

Депутатът няма лиценз за пилот, макар като малък да е мечтал да стане такъв. Но инженерите изучават целия етап на динамика, устойчивост и управляемост на самолета, така че на теория съм подготвен, обяснява той. Напълно наясно е как се управлява самолет, но това не му е страст и цел.

“За мен да проектираш и създадеш нещо, е по-интересно. Има толкова много желаещи да управляват самолет, че съм им дал възможност на тях”, смее се депутатът. Убеден е, че ще се намери желаещ да тества и неговия самолет, когато бъде готов. Има много познати и дори приятели в тези среди, тъй като е участвал в комисия, която сертифицира изпитателни самолети.

Самолетите са му страст от малък, тогава ги сглобявал от картон. Обичам много да рисувам и като дете правех много чертежи, а след това и макети на самолети и автомобили, които после сам изработвах, разказва Гвоздейков.

От дядо си Георги, който бил един от най-добрите майстори дърводелци в страната, научил много и за работата с дърво. А вече като голям дори проектирал две къщи за туризъм във възрожденски стил с дървена конструкция по проект по програмата за развитие на селските райони. Намерил специален дървен материал за целта от Германия. И двуетажните къщи отдавна приемат гости в Твърдица.

Запазил е и страстта си към автомобилния спорт и след излизането от активните състезания реализирал друг проект - с помощта на известна марка автомобили направили шампионат за млади пилоти. Включените в него коли били изработени специално за целта и изцяло в България - от инженерните проекти и разработки до самото завършване.

Тунинговали нормални коли и

ги превръщали в състезателни

През 2017 г. дори привлекли състезатели от чужбина.

Гвоздейков има опит и в държавната администрация. Допреди да се кандидатира за депутат от “Продължаваме промяната”, е работил в Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” към Министерството на транспорта. Тази дирекция е надзорен орган на гражданската авиация и той бил инспектор по летателна годност на граждански въздухоплавателни средства.

Първият му мандат в парламента е и първият му досег с политиката. Активен гражданин е, бил е и по протестите през лятото на 2020 г., но досега не е бил партиен член. А за включването в ПП поканата дошла от Асен Василев. Решението било взето бързо и преобърнало личните му планове.

И като депутат основната му цел е свързана пак с авиацията. Иска да помогне на региона си - Сливенския, като съдейства за възстановяването на летище Бършен и превръщането му в модерен център за техническо обслужване на пътнически и карго самолети. Аероклубът в Сливен преди години е бил водещ в развитието на авиацията у нас, а филиалът на Техническия университет в града може да бъде адаптиран за обучението на необходимите инженерни кадри и технически състав, има изработен план Гвоздейков.

Депутатът има две дъщери. Катрин завършва Втора немска гимназия и тази година ще бъде абитуриентка. Тя обаче не иска да става инженер като баща си, а е избрала правото. Мария пък е шестокласничка и иска да учи езици - испански и японски.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене