Тест на BMW i4 М50: Електрически катапулт

СНИМКИ: ГЕОРГИ ЛУКАНОВ

Нека първо си разясним какво представлява BMW i4 (все пак моделите, не само, на баварската компания станаха десетки с всевъзможни задвижвания). Това е напълно електрическа версия на 4 Series Gran Coupe т.е. лифтбек с пет врати, който е пък е първи роднина на така популярната 3-а серия. BMW i4 се различава външно от стандартната версия само по някои детайли, които обаче веднага се набиват на очи - различната радиаторна решетка и задна броня, на която, разбира се, липсват изпускателни тръби. Има две електрически версии на този модел - i4 eDrive40 с един електромотор и задно предаване и предоставеният ми за тест супергерой i4 M50 с два електромотора и задвижване на 4-те колела. С други думи ще разкажем за истинска М-ка, но на ток. Яко, нали?

Въпреки че eDrive40 и M50 споделят една и съща батерия с брутен капацитет от 83,9 квтч, те се различават. В сравнение с по-малко мощния си брат, който използва един електродвигател (340 к.с.) за задвижване на задните си колела, i4 M50 има два електромотора. Всеки двигател задвижва една ос, за да осигури задвижване на четирите колела, като това става без механична връзка между предната и задната ос. Заедно те доставят до 544 коня мощ. Това е дори повече от BMW M4 в неговата топ версия Competition с 510 к.с.! Наличният въртящ момент при електрическата М-ка прави разликата още по-голяма. Докато 3-литровият шестцилиндров двигател с двойно турбо на M4 доставя "само" 650 Нм, то i4 M50 е в състояние да предложи огромният въртящ момент до 795 Нм за около десет секунди, благодарение на функцията Sport Boost.

Това означава, че електрическият автомобил се нуждае от много по-малко секунди, за да достигне 100 км/ч. Традиционният спринт тук се извършва за 3,7 секунди. Бензиновият M4 се справя с тази задача за 4,2 секунди и дори M4 Competition се нуждае от 3,9 секунди за достигане на 100 км/ч от място. Трябва да се качите на върховия M4 Competition M xDrive, също със задвижване на четирите колела, за да спасите честа на двигателя с вътрешно горене с 3,5 ускорение от нула до сто.

Тези цифри показват мощта на електрическата "четворка", но на практика тези рекордни стотни от секундата при нормално всекидневно каране трудно ще ги доловите. Веднага обаче ще се насладите на ускорението на електрическата М-ка, което е като никоя друга кола, която сте карали досега заради спецификата на мощния ток. То е като при нежен катапулт. При потегляне задвижването е мигновено и моменталният въртящ момент на двата електромотора осигурява чудовищно дърпане, което няма как да не ви залепи за седалката. Усещането е още по-интензивно, защото няма никакво прекъсване на ускорението. Супер завладяващо е.

Единственото предимство, което M4 има пред своя електрифициран братовчед, е по-вълнуващият звук, идващ от 6-цилиндровия бензинов двигател. Изкуственият звук, който Ханс Цимер е измислил за тази електрическа кола при ускорението на i4 M50 в спортен режим, няма нищо общо с рева от ауспуха на добрия стар бензинов агрегат.

Класическият M4 обаче може да се счита за победен от електрическия си близнак само при праволинейно ускорение. i4 M50 е страхотен електрически автомобил, но все още няма душата на истински баварски спортист. Докато управлението като цяло е точно и амортисьорите (адаптивни като стандарт и опционално - пневматични на задната ос) ефективни, i4 M50 не може да достигне най-добрите показатели при шофиране с висока скорост в завои, най-вече заради тежестта си. Теглото на i4 M50 е 2290 кг (и то напълно празно). И докато ниският му център на тежестта (53 мм по-нисък от Серия 3) му позволява да премине през завоя сравнително бързо, има известно усещане за мудност, когато го натиснете до неговите граници.

Фактът, че i4 споделя техническата си база с модел на двигател с вътрешно горене, го лишава от някои практични решения при другите електрички, като липса на допълнително място под капака отпред например и наличието на обемист трансмисионен тунел вътре в купето, като при нормален автомобил с двигател с вътрешно горене.

В сравнение с класическия 4-Series Gran Coupe, i4 се отличава отвътре с наличието на голям извит екран за информация и развлечения BMW Curved Display, който идва директно от извънземния електрически кросоувър iX. Този двоен екран, който съчетава 12,3-инчов цифров дисплей с 14,9-инчов централен таблет, осигурява по-модерно място на водача, който наистина се чувства като в кола от бъдещето.

Изцяло цифровата система работи гладко и като цяло е интуитивна, така че почти да не съжаляваме за изчезването на физическите бутони за климатика, отопляемите седалки и т.н. (все пак има такива на волана). Тук може да разчитате и на отличното гласовото управление (спокойно може да кажете на скрития компютър например - "студено ми е, можете ли да включите отопляемите седалки" и той да изпълни мигновенно вашео желание). Ако се дразните от пръстови отпечатъци, то имайте предвид, че трябва да държите пакет с мокри кърпички под ръка, за да ги чистите, защото те постоянно се появявт при докосване на екраните по време на всекидневната употреба.

Теоретичният обхват на шофиране на i4 M50, който е по-тежък благодарение на двата си електромотора, е малко по-малък от този на по-малко мощния му брат със същата батерия. BMW i4 eDrive40 обещава до 590 км WLTP срещу 510 км за M50.

На практика е по-добре да приемем реалистичен пробег от 350 до 400 км. Средната консумация на енергия по време на тестово шофиране бе 22 квтч/100 км, като от време на време десния педал бе натиснат до ламарината. Ако карате по-икономично, можете да очаквате 19-20 квтч разход на 100 км.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Хората, които имат този навик, правят повече секс
Какво е социален махмурлук?
4-те зодии, които биха процъфтявали на самотен остров
Защо пингвините не могат да летят?
Лев Толстой: Щастието не зависи от външните неща, а от начина, по който го виждаме

Напишете дума/думи за търсене