След 2 г. ковид мерки: Ибряма свири 6 часа в Богомилово, площадът на Златоград тесен за хорото

Прочутият кларинетист Иво Папазов - Ибряма

Народът е зажаднял за музика, казва прочутият ни кларинетист

По време на пандемията кавалджии и акордеонисти станали охранители и хлебари заради пропадналите им концерти

Странно, но факт: най-добрите гайдари сред учениците в Котел били софиянци, в Широка лъка учили всички от “Родопа”

“Народът е зажаднял за музика. На 5 май в старозагорското село Богомилово направихме голям концерт на открито - моят оркестър “Тракия” и оркестър “Бисери” на Младен Малаков, участва и певицата Надя Петрова от “Гласът на България”.

Свирихме почти 6 часа - до късно през нощта.

По-важното е, че дойдоха над 2000 души
Имаше зрители чак от Пловдивско. Радвам се, че концертите ни се завръщат - дано сме живи и здрави, за да радваме хората с музиката си.”

Това казва известният кларинетист Иво Папазов - Ибряма. Два дни преди да навърши 70 години - на 14 февруари, свирили в същия формат в читалището на първомайското село Татарево. Но на закрито не било същото.

“Има съживяване, но не е както преди пандемията. След почти 2-годишно прекъсване започна войната и инфлацията, а това възпира хората”, казва Емил Узунски, ръководител на една от емблематичните групи за Родопите - Виевската.

Тя е създадена през 1997 г. - има издадени 34 албума със 700 песни, както и концерти в Англия, Австрия, Чехия, Русия, Гърция, Италия, Сърбия, Турция, Испания. В момента е от 9 души. Името идва от родното село на основателя - Виево, община Смолян.  

Емил Узунски разказва, че си купил първия професионален акордеон с бележка от Тодор Живков до директора на ЦУМ.
Емил Узунски разказва, че си купил първия професионален акордеон с бележка от Тодор Живков до директора на ЦУМ.

“Понякога вземам акордеона и свиря сам,
но чувството не е същото, когато не сме всички заедно - музикантите и нашите зрители. Чувствам се като в затвор, когато не съм на сцената, но вярвам, че полека-лека нещата ще потръгнат.

При последните ни участия по Гергьовден площадите в Златоград и Баните се оказаха тесни за стотиците, които искаха да играят хоро”, казва Узунски.

“Общо 44 сватби, записани и уговорени, отпаднаха през пандемичния период заради забрани у нас и в чужбина. Част от тях са отпаднали напълно, има двойки, които вече са се развели”, добавя той.  

Виевската фолклорна група има 34 албума за вече 45-годишното си съществуване.
Виевската фолклорна група има 34 албума за вече 45-годишното си съществуване.

Лично познава музиканти, които по неволя станали охранители, хлебари, строители, продавачи, за да оцелеят.

Самият Узунски започнал работа като секретар на читалище. Пише отчети, заявки, но в никакъв случай не е изоставил акордеона си. Нотира нови хора и ръченици, мисли песни, издирва стари и все още незаписани песни от най-възрастните хора в района.

Всички членове на групата са с музикално образование, предимно възпитаници на училището в Широка лъка. Някои от тях са завършили и музикална академия.

Националното училище за фолклорни изкуства е открито на 1 септември 1971 г., за да се изучава и съхранява българският фолклор. От 2000 г. в училището се изучават и танци.

От това училище тръгват десетки талантливи певци и инструменталисти.

Сега се учат специалностите “Народно пеене”, “Гайда”, “Тамбура”, “Гъдулка”, “Кавал” и “Народни танци”. Някога при откриването му лично е присъствал Тодор Живков.  

Националното училище за фолклорни изкуства в Широка лъка вече 50 г. обучава таланти.
Националното училище за фолклорни изкуства в Широка лъка вече 50 г. обучава таланти.

“Реализират се до 95% от завършилите училището

за фолклорни изкуства в Широка лъка”, казва директорката му Стоянка Тенова. Една част от тях продължават да учат висше образование в сферата на музикалните изкуства или педагогика, други постъпват като изпълнители в ансамбли.

От откриването си досега училището са завършили 1342-ма ученици от всички краища на страната. От 10-ина години се дават и свидетелства за професионална квалификация.

От Широка лъка са тръгнали диригентът на ансамбъл “Филип Кутев” Георги Андреев, Нели Андреева, Недялко Недялков, който е кавалджия в оркестъра на БНР, Костадин Атанасов от ансамбъл “Филип Кутев”, Петьо Кръстев - диригент на оркестъра на ансамбъл “Пирин”.

Както и хабилитирани преподаватели като проф. Костадин Бураджиев, Стоян Пауров, Донка и Николай Колеви, Васко Бебелеков и Мария Бебелекова в САЩ и много други.

Певицата Златина Узунова и всички в ансамбъл “Родопа” са възпитаници на училището. Тази година в него има 80 ученици на възраст от 14 до 18 г.

Сегашната сграда е правена специално за училище по изкуствата.

“Туристите идват да я разглеждат и се впечатляват, препълват залата на всеки наш концерт. Всяко пано, ъгъл и стена е произведение на изкуството от знакови автори, които заедно са създали уникална атмосфера с респект към фолклора ни. За сградата арх. Лилия Граматикова е получила Димитровска награда”, казва Тенова.

“Гъдулката е част от моя род
Дядо ми, макар и самоук музикант, беше част от Капанския ансамбъл в Разград. След време се виждам на неговото място в оркестъра. 

Мария Градешлиева, директор на Националното училище за фолклорни изкуства
Мария Градешлиева, директор на Националното училище за фолклорни изкуства

И да, убеден съм, че българският фолклор има бъдеще, защото много хора искат да се занимават с него”, каза Стамен Станчев от Разград, ученик в IX клас на училището “Филип Кутев” в Котел, който учи гъдулка в класа на Величка Тодорова.

“Всичко е субективно, но според мен гъдулката е сред най-трудните народни инструменти”, смята директорката на училището Мария Градешлиева.

Може да прозвучи като парадокс, но най-добрите им гъдулари в момента са от София. Сред тях е дванайсетокласникът Симеон Илиев, име, за което тепърва ще се говори в музикалните среди, убедени са учителите в Котел.

Започнал с гъдулката още от предучилищна възраст, когато с баба си прочели на афиш в читалище “Николай Хайтов”. После продължил в столичното музикално училище, но се прехвърлил в Котел.

Последвал го първият му братовчед Асен, който сега е абитуриент. След това дошъл и братът на Асен - Милен, днес гъдулар от VIII клас. Но това далеч не е всичко. При тримата си внуци от София в Котел се преместила и баба им Василка Панайотова.

И сега тя буквално е близо до внуците си - назначили я за начален учител в тяхното училище.

Симеон мечтае, като завърши Музикалната академия в София, да работи в оркестъра за народна музика на БНР.  

Симеон Илиев, гъдулар от София (вляво), свири с първите си братовчеди Асен и Милен Станоеви (първите от дясно на ляво).
Симеон Илиев, гъдулар от София (вляво), свири с първите си братовчеди Асен и Милен Станоеви (първите от дясно на ляво).

“Концертирал съм вече няколко пъти с тях, познавам се с диригента Димитър Христов, сам възпитаник на училището в Котел”, казва Симеон.

“На абитуриентския бал на 25 май ще сме с официални костюми, достатъчно сме били с народни носии по сцените”, казва абитуриентът Красимир Недев от ямболското село Симеоново.

Той е гайдар и мечтае да продължи образованието си в музикалната академия в Пловдив.

“Баща ми каза да избера между гайда, акордеон и тъпан. В село имаше един гайдар и се увлякох по този инструмент от него. В Котел съм от V клас”, разказва Краси.

В училището всеки свири на собствен инструмент, който си е купил

Гъдулката на Симеон например е дело на покойния вече майстор от Шумен Васил Стойков. А добър инструмент може да струва и 800 лева.

Тези момчета скоро ще станат част от статистиката на училището в Котел - за 55 години то е създало над 2000 прекрасни музиканти, певци и танцьори.

Сред тях са и кавалджията Теодосий Спасов, народната певица Бинка Добрева, главният диригент на Българската армия полковник Ради Василев, по специалност също гъдулар, много от водещите на музикални предавания за фолклор в БНР и районните радиостанции.

“Всъщност при нас се учат професионално кавал, гайда, гъдулка, тамбура, народно пеене, български танци и акордеон. Акордеонът не е народен инструмент, но го въведохме преди 8 г., защото усетихме, че в България има нужда от такива кадри - корепетитори на нароилите се самодейни състави, аз ги наричам бодифолк клубовете, в които хората играят народни танци вместо фитнес”, казва директорката.

В училището в Котел нямат ученици само от Смолян и Кърджали,

но то е обяснимо с наличието на сродно училище в близката за тях Широка лъка.

“90% от нашите възпитаници намират реализация като преподаватели в детските музикални школи, ансамблите или едни от най-известните ни оркестри.

Имат смелостта да формират и собствени формации, особено танцьорите”, допълва Градешлиева.

Тя смята за голяма грешка, че кметовете навремето закрили детските музикални школи към читалища и общини. Сега техни бивши ученици се опитват да ги възраждат - например в София, в Дулово, в Силистра.

В момента в училището учат 280 ученици от I до XII клас. На 24 май в Котел мина прощалният концерт на абитуриентите. Вероятно зрелостниците ще се включат и в концерта на 13 юни в града за 119 г. от рождението на Филип Кутев.

През юли е традиционният празник на котленския килим, в който ще участват и абитуриентите.

“Преди пандемията наши ученици взеха гранд при на фестивал в Истанбул. Надиграха танцьори от Грузия, а знаете, че те буквално летят на сцената. Сега ще ходят на фестивал в Одрин”, горда е директорката.

Проф. Даниела Дженева: Подготовката е тежка,
а парите - малко

РАДКО ПАУНОВ

“Поговорката “Музикант къща не храни” в известна степен продължава да е валидна и днес”, казва проф. Даниела Дженева, декан на факултета “Музикален фолклор и хореография” в Пловдивската академия за музикално, танцово и изобразително изкуство.

По думите й тези специалисти нямат адекватно заплащане. Парите им били малко над минималната работна заплата и стигали 900 лева. Мъчели се да наваксат с участия в сватби, празници и фестивали по градовете. Но и това не било достатъчно.  

Около 100 студенти се обучават в момента в направление “Фолклорни инструменти” в академията в Пловдив. Те са добре школувани, знаят солфеж, четат отлично ноти, тъй като идват от музикални училища - в Широка лъка, Котел, както и от специализираните паралелки на пловдивското СУ “Любен Каравелов”.

В самото музикално училище “Добрин Петков” в Пловдив също има обучение по народни инструменти.

“Изключително трудна професия. Много тежко се усвоява свирене на дървен духов инструмент като кавал. Гъдулките също не са никак лесни, подобно е и при гайдите, тамбурите и т.н.

Трябва от деца да тръгнат по школи, да продължат в музикални училища и най-накрая да завършат академията. Това е учене и свирене през целия живот”, казва проф. Дженева, която ръководи и ансамбъл “Тракия”.

Реализация намират предимно в оркестрите на ансамблите, а много от тях стават и учители по музика.

“Гледат да вземат педагогическа специалност, за да преподават. Така си докарват по-добри заплати, тъй като в образованието възнагражденията нараснаха”, допълва проф. Дженева.

След ограниченията заради пандемията сега се наблюдавал “взрив” от участия на народни изпълнители.

“Канят ги по празници. 2 години бяха отлагани концерти, вече започват да се случват. Хората ги искат сега и веднага. Музикант е призвание”, обобщава проф. Дженева.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Тарантино се отказа да снима филма The Movie Critic - последен за кариерата му
Интересни факти за зодията ви
Йорданка Христова празнува 60 г. на сцената с концерт в Античния театър
Защо мъжете заспиват след оргазъм?
"Де е България?" – революционен финал от Миро и Маестрото в зала "Арена София"!

Напишете дума/думи за търсене