Астрономи откриха галактика с една звезда в центъра на Млечния път
22 Юни 202290
Автор: 24 часа

Астрономи са открили в центъра на Млечния път странен обект, наподобяващ миниатюрна спирална галактика, която кръжи около една масивна звезда, пише "Сайънс алърт", позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър астронъми".

Откритието е направено с помощта на микровълновия телескоп АЛМА (ALMA - Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) в чилийската пустиня Атакама, предава БТА.

Звездата се намира на 26 000 светлинни години от Земята и е около 32 пъти по-масивна от Слънцето. Тя е разположена в огромен диск от въртящ се газ, наричан "протозвезден диск". Дискът е широк около 4000 астрономически единици (1 астрономическа единица се равнява на разстоянието между Земята и Слънцето).

Подобни дискове са широко разпространени във Вселената. Те "хранят" звездите, като помагат на младите светила да натрупат маса.

Обектът, наблюдаван в Млечния път, обаче е доста необичаен. Той прилича на "миниатюрна галактика, която обикаля опасно близо до центъра на нашата галактика", отбелязват астрономите.

Наблюденията показват, че движението на диска едва ли е придало естествената му спирална форма. Според изследователите той по-скоро е оцелял след сблъсък с друг космически обект.

Учените са направили компютърни симулации и са установили, че този катаклизъм вероятно се е случил преди около 12 000 години. Големият обект до такава степен е променил формата на облака прах, че в него са се появили ясно забележими спирални "ръкави".

"Тъй като в центъра на Млечния път има милиони пъти повече звезди, отколкото в нашата част на галактиката, вероятно подобни събития се случват там доста редовно", казва Лу Син, един от съавторите на изследването от Шанхайската астрономическа обсерватория в Китай.

Добри Джуров,  генералът, който свали със сълзи Живков от властта

Добри Джуров, генералът, който свали със сълзи Живков от властта

Като партизанин е ранен и губи връзка с отряда чак до 9.9.1944 г. Армейски генерал Добри Джуров влезе в българската история с три знакови неща. Първо, той е най-дългогодишният министър на отбраната на България - цели 28 години, 8 месеца и 5 дни - от 17 март 1962 до 22 ноември 1990 г. Второ, има най-голямата заслуга за мирното и безкръвно сваляне

Сталин към Димитров: В Германия трябваше първо да ви убият и после да ви съдят

Няколко пъти цар Борис III се застъпва за живота на българския комунист На 27 февруари 1934 г. Германия екстрадира Георги Димитров, Благой Попов и Васил Танев, след като съдът ги оправдава по тежкото обвинение, че тримата са подпалили сградата на Райхстага в Берлин. Българският министър-председател Никола Мушанов отказва да ги приеме в България

Благой Георгиев се ожени за Полина

Бившият национал на България – Благой Георгиев, се ожени за любимата си Полина. Новината оповести популярният диджей Теди Джорджо в своя фейсбук. Церемонията е била в родния на красавицата Велинград. Дамата на сърцето е сменила два тоалета, научи "24 часа". „Честито на моите големи приятели, най-младото семейство на България

Олимпийската шампионка Екатерина Дафовска: Изгониха ме от биатлона!

Атанас Фурнаджиев е близък до спорта ни, вярвам, че нещата ще потръгнат "Изгониха ме от биатлона", призна олимпийската ни шампионка в този спорт Екатерина Дафовска. На Общо събрание преди два дни тя бе сменена като президент на федерацията от Атанас Фурнаджиев, който бе и вице в БФС. "Доста усилия положиха и настоящият министър в оставка Радостин