Продължителното пребиваване в космоса нарушава работата на митохондриите
26 Ноември 2020250

Американски лекари установиха, че продължителното пребиваване в космоса води до развитие на проблеми в работата на митохондриите - основните клетъчни енергийни центрове, като наблюдаваха промени в здравословното състояние на близнаците астронавти Скот и Марк Кели, както и на няколко десетки други членове на екипажа на МКС, съобщи ТАСС.

"Продължителното излагане на човек на нулева гравитация води до намаляване на масата на костите и мускулите, до нарушения във функционирането на имунната система, сърцето и черния дроб. Замислихме се дали всички тези проблеми могат да имат една обща причина. Нашите наблюдения показаха, че те могат да бъдат свързани с факта, че безтегловността нарушава митохондриите ", обясни Афшин Бехешти, лекар от изследователския център "Еймс" на НАСА, предаде БТА.

Преди четири години астронавтите Скот и Марк Кели, които са еднояйчни близнаци, участваха в уникалното изследване на НАСА. Скот прекара цяла година на орбита, докато брат му Марк живееше на Земята. Като взеха проби от кръв и други тъкани от двамата астронавти преди полета на Скот Кели и след завръщането му на Земята, учените се опитаха да проследят как животът на орбита влияе върху човешкото здраве.

Последвалото изследване на тези проби доведе до интересни открития. По-специално учените установиха, че теломерите - краищата на хромозомите, стават по-дълги в космоса, благодарение на което Скот малко се подмладил от биологична гледна точка и работата на около 7% от гените му се променила значително. След завръщането на Земята работата на гените се нормализирала и дължината на теломерите намаляла, причините за което все още не са известни.

Бехещи и колегите му откриха друг необичаен ефект, свързан с продължителния живот в космоса и потенциално отговорен за много здравословни проблеми на членовете на екипажа на МКС.

Първоначално екипът на Бехешти проучил задълбочено как полетът в космоса променя начина, по който различните телесни тъкани на мишките работят на клетъчно ниво, наблюдавайки как се променя концентрацията на протеини и генната активност след няколко седмици живот при нулева гравитация. Специалистите установили, че клетките често имат проблеми с функционирането на митохондриите, както и неправилно функциониране на черния дроб.

Подобни проблеми има и в клетките на очите.

След това лекарите изучили данните, събрани по време на наблюденията на Скот и Марк Кели, както и на около 50 други членове на екипажа на МКС, които са живели дълго време на станцията. Оказало се, че работата на митохондриите на астронавтите е нарушена по същия начин, както при мишките, което довежда до тяхното свръхактивиране или потискане на функциите в различни видове клетки.

Това помага на специалистите да обяснят някои аномалии в работата на имунните клетки на Скот Кели, открити веднага след завръщането му на Земята през 2016 г. По същия начин учените свързват много смущения в работата на сърцето и кръвоносните съдове на други астронавти с дисфункция на клетъчните енергийни централи.

Истина или лъжа: Гала вместо Деси Стоянова по Би Ти Ви